Início » Actualité » 10 sätt att (äntligen) förbättra din självkänsla

10 sätt att (äntligen) förbättra din självkänsla

Att tänka om när det gäller framgång är inte bara en ljuv dröm, det är ett nödvändigt åtagande. Vi har alla upplevt det där ögonblicket när misslyckandet verkar definiera oss, när den missade befordran eller de extra kilona verkar väga så mycket mer än vårt värde som person. Det är dags att ta en sundare, mer välvillig titt på oss själva och förstå att varken misslyckande eller framgång definierar vilka vi är.

Ompröva definitionen av framgång

Att förbättra vår självkänsla börjar med att ompröva vår syn på framgång. Vem minns inte att man kände sig mindre värd att älska för att man inte fick den befordran man ville ha eller inte lyckades gå ner de där sista kilona?

Låt oss inse det, mina kära läsare, människovärdet kan inte definieras av misslyckanden eller segrar. Låt oss sätta våra framgångar i perspektiv och förstå att motgångar är lika oundvikliga som de är nödvändiga för vår personliga utveckling.

Eliminera jämförelser

Regel nummer två: förbjud alla jämförelser. Våra sociala nätverk är fulla av bilder på ”perfekta liv”, vilket gör att våra egna ibland blir skakiga i jämförelse. Men se upp, denna perfektion är ofta bara en välregisserad produktion.

Så gör dig själv en tjänst och sluta jämföra dig själv. Mina damer, våra liv är unika och förtjänar att hyllas.

Les også  10 stora fördelar med att gifta sig ung

Öva på positiv bekräftelse

Det kanske verkar självklart för dig, men hur du pratar om dig själv har en enorm inverkan på din självkänsla. En nära vän berättade för mig hur hon radikalt förändrade sin självuppfattning genom att praktisera positiv affirmation. Det handlar om att upprepa snälla och motiverande fraser varje morgon framför spegeln.

Utöva sport

Sport är känt för att vara bra för sinnet. Det ger inte bara kroppen må bra-hormoner, det är också ett utmärkt tillfälle att utmana sig själv och gratulera sig själv.

Du behöver inte vara en olympisk idrottare för att dra nytta av det. Börja till exempel med en kort promenad på 15 minuter varje dag.

Ta hand om dig själv

Oavsett om det handlar om en hälsosam kost, skönhetsbehandlingar eller en god natts sömn är det viktigt att ta hand om sig själv för att få en bra självkänsla. Med detta i åtanke ska du inte underskatta kraften i en bra frisyr eller en ny parfym som du gillar – allt ligger i detaljerna

Les også  Personlighetstest: Gör hjärt- eller svärdtestet för att ta reda på om andra ser dig som självisk.

Att vidta positiva åtgärder

Positiva handlingar, stora som små, kan stärka din självkänsla.

Att ge av sin tid, hjälpa en vän i nöd eller helt enkelt göra någon en tjänst ger alltid en belönande känsla.

Känn igen dina styrkor

Ingen av oss är perfekt, och det är inte heller meningen att vi ska bli det. Att erkänna sina styrkor och kvaliteter är lika givande som att grubbla. Ta tillfället i akt att göra en lista över allt du uppskattar hos dig själv, oavsett om det är fysiskt, intellektuellt eller känslomässigt.

Arbeta med självacceptans

Detta inkluderar att acceptera varje del av dig själv, även de mörkaste eller mest smärtsamma.

En annan vän berättade för mig hur självmedkänsla hjälpte henne att läka gamla sår och bygga upp en bättre självkänsla.

Les også  10 stora fördelar med att gifta sig ung

Omge dig med positiva människor

Andras positiva energi kan göra underverk för vår självkänsla. Att omge sig med människor som lyfter dig, inspirerar dig och får dig att må bra är ett utmärkt sätt att utveckla en bättre självbild.

Arbeta med en terapeut

Ibland kan vägen till självrespekt vara full av fallgropar. Tveka inte att be en professionell om hjälp. En terapeut kan hjälpa dig att anpassa din uppfattning om dig själv till ditt verkliga värde. Varje steg kan verka som en utmaning, men de kommer att leda dig till en sundare självkänsla.

Så, mina damer, glöm aldrig: ni är värda kärlek och respekt, precis som ni är.

 

Dalia Wallin
Skrevet av : Dalia Wallin